تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب چیست؟

كاربرد پمپ آب

پمپ آب

انواع پمپ آب

 

پمپ وسيله اي ميباشد كه انرژي مكانيكي را از يك منبع خارجي مثل موتور گرفته و به سيال مايعي ، گاز و يا جامد كه در حال عبور از آن است منتقل مي كند.در نتيجه انرژي سيال پس از خارج شدن از پمپ افزايش يافته.

 

كاربرد پمپ

از پمپ ها براي انتقال و يا جابجايي سيال مايع از يك نقطه به نقطه ديگر در يك سيستم لوله كشي و يا هيدروليك استفاده مي شود، پمپ ها داراي انواع مختلفي هستند كه هر كدام كاربرد خاصي دارند.

 

هد يا فشار پمپ ( ارتفاع) چيست؟

يعني يك پمپ تا چه ارتفاعي ( در شرايط استاندارد ) مي تواند سيال را تحت فشار بالا ببرد براي پمپ هاي آب سانتريفيوژ هد يا فشار پمپ آب بر حسب متر (m) و يا فوت (ft)بيان مي شود و براي پمپ هاي روتاري و جابجايي مثبت فشار پمپ بر حسب بار bar، PSI ، كيلو پاسكال (kpa) بيان مي شود.
دسته بندي هاي مختلفي از پمپ ها بر حسب كاركرد ، ساختمان داخلي ، روش انتقال به سيال ، جنس متريال ، مايعي كه پمپ مي كنند ، وضعيت نصب و غيره به عمل آمده است.

 

دبي چيست ؟

ميزان عبور سيال از يك مقطع در واحد زمان را دبي ميگويند كه معمولا آن را با Q نمايش مي دهند.

واحد هاي اندازه گيري دبي

اندازه گيري دبي بصورت عمده و بر اساس دو دسته واحد اندازه گيري صورت مي پذيرد :

واحد حجمي: ميزان عبور توده حجمي از سيال در واحد زمان محاسبه مي شود مانند lit/min ، m3/s
واحد جرمي: ميزان عبور توده جرمي سيال در كسر مشخصي از زمان محاسبه مي گردد مانند Kgr/h
پمپ رفت و برگشتي Reciprocating

در اين نوع پمپ ها انتقال انرژي به صورت پريوديك و دوره ايي انجام ميشود.نيروي محركه در اين پمپ ها معمولا الكترو موتور مي باشد.در اين پمپ ها پيستون درون سيلندر بالا و پايين حركت مي كند . عملكرد اين سيستم به اين ترتيب است كه در صورت حركت پيستون به يك سمت ، درون سيلندر مكش ايجاد مي شود و سيال از دريچه به داخل حركت مي كند .
با بازگشت پيستون ، اين سيال مكيده شده از دريچه ديگري به بيرون رانده مي شود . كاربرد اين پمپ ها در سيالات ويسكوز و روغني مي باشد.

 

انواع پمپ رفت و برگشتي

پمپ پيستوني شناوري (Plunger Pumps)
پمپ پيستوني شناور يا پلانچري


اين نوع پمپ ها داراي مكانيزم دوراني هستند و از گروه پمپ ها با جابجايي مثبت بوده كه اصول عملكرد آنها در پمپ نمودن سيال همانند پمپ هاي رفت و برگشتي است با اين تفاوت كه به جاي يك سيلندر و پيستون داراي تعداد زيادي سيلندر و پيستون مي باشند،اين پمپ ها در مواردي كه فشار خروجي بالا از ( 100تا 1000 بار نياز باشد استفاده مي گردد .در اين پمپ ها با چرخش مكانيزم دوراني ، پيستون ها داخل سيلندر رفت و برگشت نموده و روغن را به داخل محفظه سيلندر كشيده و سپس آن را به داخل سيستم پمپ مي نمايند.

به طور كلي پمپ هاي پيستوني در دونوع ، استنليس استيل و برنزي ساخته مي شوند.


ات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاریخ : 1399/10/17  | ۱۲ | نویسنده : elctropumpscom |
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.